Na jaren de 200 myls gevolgd te hebben vanaf achter de computer is het dit jaar voor het echt. De inschrijving ging (te) snel dus in juni kwam pas het verlossende bericht, ik kon meedoen aan de 200 myls.
Na de nodige voorbereidingen kon het avontuur op dinsdag aan gaan vangen. Nog geholpen en uitgezwaaid door mijn vader was het meteen aan de bak om met een ZW wind vanuit de Ketelhaven naar Leystad te zeilen. Mijn solozeilervaring is zeer beperkt dus dit was meteen een goede warmdraaier. In de Bataviahaven nog een beetje onwennig een plekje naast een andere deelnemer opgezocht. Na de eerste gesprekken werd het tijd om de tracker en het logboek op te halen. Daarna de steigerborrel, eten en het palaver aan boord van de Abel Tasman.
Woensdag 06:00 uur, de wekker. Slecht geslapen. De buurboten willen om 07:30 uur wegvaren. Dit lijkt mij ook een goed plan, volgens de routing in Wingps is een start om 8:00 uur prima. Na de laatste windinformatie binnen gehaald te hebben hak ik de knoop door, het wordt baan 4. Omdat er een flinke wind voorspeld is vertrek ik met een G4 en een volledig grootzeil, moet kunnen. Even uitkijken voor de binnenvaart bij de start, daarna starten bij de Hurkende man. Het loopt lekker. Tegen de tijd dat ik bij Enkhuizen ben staat er nog maar 8 kn wind, dit is veel te weinig voor de hoeveelheid zeil die ik op heb staan. Bij de boei aangekomen wordt gelukkig de wind weer aangezet en kunnen met een mooie snelheid weer verder. In het rak EA1-Sport H is het plat voor het lapje, met een uitgeboomde fok gaat het lekker. We worden opgelopen door een bui, hieruit komt ruim 30 kn wind uit, spannende momenten met deze koers en zeilvoering. Achter mij hoor ik een klapperende spinnaker, groot respect voor diegene die met dit wisselvallige weer de spi durft te zetten. Het stuk omhoog naar Enkhuizen is weer hoog aan de wind, inmiddels waait het regelmatig 30 kn dus tijd voor het 1e rif. Hiermee bereik zonder problemen de boei bij Enkhuizen. Toch zie ik onderweg een aantal zeilers die problemen hebben met deze harde wind, bootslopende condities. De planning is om vandaag Lemmer te halen. Bij het uitvaren richting de KG bij Enkhuizen is de wind 12 kn, te weinig om met het 1e rif met bakstagwind naar Lemmer te varen, het eerste rif gaat eruit. Hier ga ik spijt van krijgen. Een kwartiertje later waait het ruim boven de 20+ knopen en loop ik 3x uit het roer, het 1e rif moet er weer in, dit is geen doen. Dit valt nog niet meer met deze wind, golven en koers. Na een gevecht van 5 minuten, het verlies van de hoefijzer reddingsboei en lamp kunnen we eindelijk weer genieten van een van de golven afsurfende ritje naar Lemmer. In de buurt van Lemmer kom ik een aantal deelnemers tegen die niet stoppen bij Lemmer maar doorgaan, waar beginnen ze aan denk ik. Achter mij het donker wordende golvende IJsselmeer. Ik ben blij dat ik naar Lemmer mag van mijzelf. Nadat ik een plekje gevonden heb in de oude haven naast de Florijn moet ik nog een zeilwissel doen, eten en douchen. Druk, druk, druk. Het is dan ook 23:00 uur voordat ik naar bed kan, wekker zetten om 05:00 uur…….de eerste dag zit erop.
De volgende morgen vertrek ik in het donker naar de boei. In een voor mij onbekend stuk water zoek ik de weg naar de boei. Ondertussen hoor ik op de marifoon een bericht van een zeilboot met een mast overboord bij Urk. Met de opkomende zon zeil ik naar de volgende boei, het ene moment bezeild, dan weer niet. Achter mij zie ik nog een boot uit de richting van Lemmer komen, is dat de Florijn? Hij wilde ook vroeg vertrekken maar toen ik de box uitvoer was alles bij hem nog donker. Richting de Sport B vaar ik samen met de Florijn op, dit zal de hele dag zo blijven. Er zitten enorme windshifts in vandaag. Na een overstag richting de Sport B heb ik de boei overzeild, ik word opgelopen door de Hodspur. Uiteindelijk moeten we alle drie toch nog een slag maken om de boei te kunnen ronden….Ik zie een aantal boten onder spi richting de KRA gaan, het lijkt mij niet te kunnen, de Hodspur houdt de spi ook onderdeks dus ik laat het er ook maar bij. Daarna weer omhoog naar de Sport A, ook hier zit weer een windshift in maar ik kom mooi uit bij de boei. Daarna de gennaker erop. Met een heerlijk windje 14 kn kan ik de gennaker erop houden tot de KG bij Enkhuizen, 1 keertje uit het roer gelopen. Ik ga richting Enkhuizen, na de KG haal ik de gennaker naar beneden. De Florijn gaat door, achteraf had ik dit ook moeten doen. Ik zie achter mij de boten onder spi doorzeilen….. In de buitenhaven van Enkhuizen meer ik af naast de ‘Hout Vaart’. Ik word uitgenodigd voor een heerlijke kop uiensoep, dat gaat er wel in na een dag zeilen.
06:00 uur, de wekker. Vannacht is de wind gedraaid en aangehaald. Ik ben blij dat ik niet ben gaan ankeren in de kom. Achteraf hoor ik dat daar genoeg problemen zijn geweest. Met een 1e rif en HA vertrek ik naar de KG. Later dan ik eigenlijk wil ben ik om 07:30 uur bij de KG. Het waait ruim 20 kn en het regent. Het eerste stuk is bezeild, als het goed is, is het tot de UK10 bezeild. Wanneer ik de ELB rond kom ik erachter dat het niet bezeild is, de golven helpen hier ook niet aan mee. Ik had meer onder de kust bij de Rotterdamse hoek moeten gaan zeilen. Waarom doe ik dit ook al weer?? Ik vervloek mezelf dat ik de vorige avond niet door ben gegaan naar Urk en dat ik nu niet verder onder de kust ben gekropen. Eindelijk bereik ik de UK10, nu is het even bijkomen. Ik krijg een telefoontje van Sander van de Cirrostratus. Hij ligt nog op Urk en vraagt hoe het buiten is. Hij wacht het nog even af. Het rak richting de KH is net niet bezeild, voor mij zie ik een andere deelnemer die de boei lang niet haalt, dit gaat lekker. Terug naar de UK10 is plat voor het lapje met 20 kn op de kont. Bijna kom ik aanvaring met een bruine vlootboot, deze was verscholen achter de fok in vlinderstand. Ik durf niet te diep te gaan varen in verband met een gijp, de ton haal ik daarom net niet met 2 stormrondjes als gevolg. Ik kom te laat bij de Sport C, de wind is inmiddels gedraaid naar het NO met als gevolg 13 mijl kruisrak. Nogmaals scheld ik een paar keer dat ik de vorig dag niet doorgezeild ben naar Urk! Ik gooi het anker uit tussen de ingang naar Workum en Hindeloopen, een spannend nachtje tegemoet, ik lig niet dagelijks voor anker.
De laatste dag!! Met 4 kn wind vertrek ik vanaf de ankerplek, vannacht zijn er nog een paar ankeraars bij komen liggen. De gennaker gaat omhoog tot de LC6. Inmiddels is de wind aangetrokken tot 14 kn. De laatste mijlen tikken weg. De sluis gaat voorspoedig, de lichten gaan op groen als ik aan kom varen. Dan de laatste mijlen naar de finish. Eigenlijk kan de gennaker erop maar ik geloof het wel voor die 2.2 mijl. Vanaf de EA2 het nog even kruisen naar de Sport I. En dan……..dan is het alweer voorbij. De 200 myls is voorbij, iets waarna ik maanden heb uitgekeken, voorbereiding en spanning, het is alweer voorbij. Snel maak ik nog even een foto van de Sport I.
Wanneer ik bij de Hurkende man naar binnen vaar staan mijn ouders op de kant, de afgelopen dagen hebben zij meegeleefd en meegekeken via de tracker. Mijn dank is groot dat zij de boot aan mij beschikbaar gesteld hebben.
Aangekomen in de haven word ik ontvangen door de wedstrijdleider Marielle en andere deelnemers. Meteen worden de ervaringen uitgedeeld. ’s Avonds gaan we met een groep deelnemers uit eten, ook deze momenten maken de 200 myls tot de 200 myls. Het was me het ritje wel maar zeker voor herhaling vatbaar, organisatie 200 myls, BEDANKT!
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.