Delta Lloyd 24 uurs race 2014

Na weken van voorpret, weersverwachtingen bijhouden, speculeren over de wind op het zeilersforum, berekeningen maken met het programma RAK24uur en een dag ‘training’ is het eindelijk tijd voor de Delta Lloyd 24 uurs race, dit keer met de Dehler 35 CR ‘Lady Afiena’. Aan boord zijn Hotze, Bauke, Doekele en Sybo.

Startplaats kiezen
Normaal starten we altijd op Urk maar de windverwachtingen geven een westenwind aan. Dan is Urk geen goede uitvalsbasis. We hebben gekozen voor Lelystad Noord. De wind is overdag ZW en dat betekent dat Lelystad niet bezeild is. We varen in de regen op de motor naar de Ketelbrug. Bij de Ketelbrug maken definitief de beslissing om in Lelystad te starten. De zeilboot voor ons vaart op de motor richting Lelystad, wij hijsen toch maar de zeilen. De wind haalt aan tot 20 knopen ware wind, dat betekent al gauw een 25 knopen over het dek en dat met veel regen. Met een paar slagen waarbij we nog niet eens zoveel ‘verliezen’ op de boot op de motor voor ons komen we rond 17:00 uur aan in Lelystad en leggen aan bij de meldsteiger van de Houtribhaven.  De zon is inmiddels gaan schijnen en de wind is afgenomen tot een lekkere 10 knopen. We laten onze zeilpakken aan dek en in de natte cel met kachel drogen en genieten van een heerlijke stimpstamp.

Start
Het is 19:00 uur. We halen de laatste gribfiles binnen en laten RAK nogmaals rekenen. Onze start is om 19:45 uur. We gooien ons los, varen de haven uit en hijsen het grootzeil. We melden ons met een brandend toplicht bij het startschip. We draaien wat rondjes en 5 min. voor het startsein zetten we de fok erbij. Met een beetje timing gaan we een half minuutje na het startsein over de lijn. Er staat een mooie 10 knopen wind. Het ziet erna uit dat we vanaf de Sport-E een lekker lang rak naar de SB-Zuid kunnen maken.DL 24 uurs 2014 1e rak De wind haalt, terwijl de zon onder gaat, nog wat aan zodat we als een speer richting de SB-Zuid gaan.

We gaan de nacht in
De eersten gaan alvast een paar uurtjes rust pakken zodat we een beetje fit blijven door de nacht heen. De nacht is rustig en gaat voorspoedig. Het updaten van de nieuwe gribfiles gaat moeizaam omdat het internet midden op het IJsselmeer te wensen overlaat. Maar de wind blijft aardig de verwachtingen volgen zodat RAK een mooie keuze maakt om de nacht door te komen. In de nacht zien we verschillende schepen die geen of verkeerde navigatieverlichting voeren. We hadden ons voorgenomen om deze schepen te melden bij de organisatie maar helaas voor ons en een een geluk voor die schepen kunnen we de startnummers niet lezen. Wel hebben we ze even flink in de schijnwerper gezet. Wat een maloten, levensgevaarlijk.

Eindelijk weer licht aan de horizon
Tijdens het 2e rondjes EZ-D, EL-A, EZ-C begint het weer licht te worden. De wind lijkt er wat uit te zakken. Het word inmiddels tijd om een beetje meer de noordelijke helft van het IJsselmeer op te zoeken. We zien vanuit Enkhuizen veel boten met gennakers of spinnakers zeilen. Die zullen wel vanaf het Markermeer komen. Ondertussen beginnen de luchten wat te betrekken. DL 24 uurs 2014 shelfcloudTijdens het rak EZ-B, LC-1 zien we een shelfcloud op en over ons heen komen. Resultaat, een enorme bak wind tot 35 knopen en regen. Na regen komt zonneschijn met als gevolg dat we na de LC-1 volledig stil liggen. We drijven zelfs achteruit. Het duurt ongeveer een uur voordat er weer een beetje wind komt. We besluiten het rak LC1, VF-B af te breken en uitDL 24 uurs 2014 windstilte te wijken naar de WV-19 om zo met behulp van de schijnbare wind nog een beetje snelheid erin te houden. Tijdens dit rak krijgen we de volgende bui over ons heen met hagel dit keer. Voordat de wind losbarst trekken we snel een rif in het grootzeil. We krijgen te maken met een enorme windshift en dreigen van de boei weg te varen. We gaan overstag. In de bui draait de wind weer 30 graden zodat de boei ineens weer bezeilt is. Bij de boei is het gelukkig weer mooi weer en zeilen we bij de boei nog even een Oceanis 39 eruit. Wat zeilt zo’n D35 toch mooi en snel. En dat met volledig uitgezeild grootzeil uit 1996. Volgend jaar komt er een nieuw grootzeil dus het kan alleen maar mooier worden.
De wind doet inmiddels niet meer wat de verwachtingen aangeven, ook niet nadat de gribfiles worden geupdate. We moeten handmatig de wind aanpassen in RAK om zo tot een goede route te komen naar de finish. Op het rak KR-A, LC-11 zetten we voor de vorm nogmaals de gennaker omdat de wind voor de zoveelste keer inzakt. In het rak LC11, VZ-Zuid worden we ingehaald door een enorme onweersbui. Er komt weinig wind uit maar het onweer nadert ons tot 100-300 meter. Even spannend dus. Daarna gaat de wind er weer uit en varen we na het ronden van de VZ-Zuid onder gennaker weer terug.

Finish
Het is rond 16:30 dus nu moeten we echt gaan puzzelen en rekenen. Dit word enorm bemoeilijkt door de aanhalende en inzakkende wind. We besluiten na het ronden van de WV19 proberen het rak naar de Sport-C mee te pakken. We ronden de Sport-C maar op te terugweg naar de WV19 besluiten we dat het risico om na 20:45 uur binnen te komen niet opweeg tegen de 2 mijl die we daarmee extra zeilen. We keren halverwege om richting de finish. We waren dus al om 17:30 uur bij de WV19 maar finishen pas om 19:59 uur. Toch nog een paar strafmijlen dus.

De binnenkomst in Medemblik is weer gezellig en krap. Met fenders aan alle kanten laten we ons naar binnen drukken. Door het blaaskapel en de band klinkt het allemaal erg gezellig. Alleen een beetje jammer dat de schipper maar 1 biertje koud had staan………..dat word een verbeterpuntje voor volgend jaar!
Nu is het tijd voor stickers plakken terwijl in de kombuis het eten klaargemaaktzovoer_'Lady_Afiena' word. Na het eten lopen we naar het feestgedruis om de formulieren en de wedstrijdnummers in te leveren. Het klinkt er erg gezellig en we zien de eerste uitslagen. Wij hadden het gevoeld slecht gezeild te hebben maar het blijkt allemaal mee te vallen. Iedereen heeft blijkbaar last van de omstandigheden gehad want het aantal mijlen dat er gezeild is door vergelijkbare schepen is ongeveer hetzelfde als dat van ons. Wij hebben 116,9 mijl gezeild met 1,56 strafmijlen. Dit levert een prestatie van 65,2 op. Dit moet volgend jaar te verbeteren zijn.

Het was weer een mooie 24 uurs race met alle facetten, veel wind, geen wind, zonneschijn, regen, hagel en bijzonder wolkenluchten.

Advertenties